fredag 31 oktober 2008

Nybakat!

Idag flexade jag ut från jobbet vid lunch och åkte och handlade lite (tillsammans med tusen andra ungefär). Väl hemma satte jag och dottern igång och baka lite för helgen. Det blev chokladhavremuffins och nötmaränger med chokladsmörkräm. Mums!


Chokladhavremuffins (detta receptet har jag fått av min kära svägerska)

(25 st)

300 g smör
3 dl socker

3 msk kakao

3 tsk vaniljsocker

9 dl havregryn

2 ägg


Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en mellanstor kastrull. Blanda i alla torra ingredienser först och sedan äggen. Klicka i smeten i muffinsformar. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.





Nötmaränger med chokladsmörkräm (detta receptet är hämtat från Arla.se)

(ca 25 st)

1 dl valnötter, ca 50 g

2 äggvitor

2 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa nötterna i en matberedare. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner florsocker och nötter. Klicka ut smeten med en liten sked till ca 50 st. små kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen 12-15 min. Låt kallna.

125 g rumstempererat smör

1 dl florsocker

3 msk kakao

ev 1 msk konjak

Rör ihop smör, florsocker och kakao. Rör i konjak. Lägg ihop kakorna med kräm emellan.



3 kommentarer:

  1. Hej igen,

    Men hur gott ser inte det ut! Se nu till att träna upp dottern ordentligt så du slipper göra något själv ;o)
    Tyvärr kan jag inte klicka på bilderna så dom blir stora, men å andra sidan minska det ju suget.
    Må så gott och ha en trevlig helg.
    Vi ses på måndag.

    Kolla gärna in på Vad ögat ser, lite nytt där...

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Åh Söstera Mi! det ser mums ut och jag hoppas att de landar några hos Mor och Far i morgon.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Javisst ska ni få smaka!!!
    Kram

    SvaraRadera